tisdag 1 juni 2010

Ambassaden

Efter 3,5 timmar är jag nu hemma från ambassaden! Så sjukt drygt! Som tur var hittade jag Nathalie bakom mig i kön så fick någon att prata med. Hon skulle ta visum för ett andra år så hon hade massa hon kunde berätta. Helt plötsligt var det inte så farligt med 3,5 timmar.

Innan ambassaden fick jag cykla och köpa frimärken, hade ju såklart glömt det, haha. Var visst fler än jag för ne annan kille fick gå och köpa efter han blivit tillsagd i kön. Men i alla fall. Kom dit ungefär halv 10 och fick ställa mig i den långa kön. Hittade då Nathalie så jag fick någon att prata med. Typ halv tolv var det äntligen min tur att stå längst fram. Innan hade en kille kommit och kollat allas pass och något av de pappren man ska ha med sig för att det skulle gå snabbare så för mig var det bara att lägga av alla saker i en låda och gå igenom en sån grej, precis som på flygplatser. De tog min telefon och ipod och gav mig ett nummer så jag kunde hämta det sen. Väntade in Nathalie som fick som tur var följa efter mig direkt :P

Sen fick man ställa sig i en ny kö utanför en annan byggnad. Där fanns fem sittplatser så alla förflyttade sig på dom så man visste vems tur det var. Efter typ 40 minuter fick jag komma fram och lämna mina papper. Och jag hade BARA med mig det jag skrev innan så det behövs inte mer än så. Vad som förvånat mig än så länge var att alla jag pratat med pratade svenska det var bara killen i luckan som man fick sätta sig ner och vänta på (ännu en gång) som faktiskt var amerikan.

Så efter jag gett papprena till tanten hittade jag en plats bredvid en kille då jag ville att Nathalie skulle sitta bredvid mig, haha. Det visade sig att han skulle dit en månad bara på bröllop men det var nått med hans pass tror jag så behövde gå igenom denna proceduren i all fall. Hon hörde även att jag kom från Skåne/Bleking så det var väl därför han började prata. Han hade dessutom varit där sen HALV NIO! Tyckte synd om han. Och han fick komma fram typ, 4 personer före mig. Stackarn. I alla fall fick först Nathalie komma fram till "window F" och sen jag. Han var jätte trevlig kille som stod där, haha. Han såg min bok och undrade var det var för något så vi pratade lite om böcker och sen lite om var jag skulle vara och så. Samtidigt tog han mina fingeravtryck och sne var det klart... Kändes såååå onödigt, haha. Men men, amerikaner är ju amerikaner :P

7 kommentarer:

Sofia sa...

Oj vad du fick vänta länge. :O Jag var färdig med ALLT efter ca 50 minuter. Jag stod ute och väntade i max 10 minuter.

malin sa...

maj/juni månad är lååååånga köer på ambassaden alltså! jävla lame! .. men goooo kille som hörde du var härifrån (; vi btw, ska få skånetrafiken i sommar, WOOHO (y)

Sofia sa...

Svar: men nu är det nästan bara 2, det var 3 veckor i måndag. IIihh jag kan inte fatta att jag åker snart. Och så fort jag har åkt så åker ju nästan du. :)

Jag hade nog väldigt tur på ambassaden skulle jag tro. För nästan alla jag har hört om har det tagit runt 2h. Precis, du hade ju någon att fördriva tiden med. :)

marie sa...

Ohhhhhhhh va fan jag trodde jag svarade. Hhahaha, men ja jag har pratat med malin :D I'll be there, vi kan ju höras på msn ;)

malin sa...

Ja det var jävla osis :O jag är bara nöjd att skåentrafiken kommer hit också, blir mycket billigare och mer buss-sträckor osv :D .. vi kan lika väl bli skåne tkr jag nog ;D haha!

och vadå AHAHAHA?! ni är små (;

Sigrid sa...

Ja, men jag vet ju att du fått familj :) Fejjan och eran gemansamma blogg :) Alla au pair bloggar (marie, sofia, sofie, mailn, louise, tinde och du m.m) Är ju som ett litet kompisgäng på nätet eller hur man ska uttrycka det ;P

Tänkte mer på din kusin, eller hon du drev au air cousins bloggen med :)

London är fint, men egentligen ingen märkvärdigt... :P Har varit där innan, men gillar nog bracelona eller ngt sånt bättre :)

isasonrisas sa...

aahahha me neither! follow me in my blog! I don know where is the link to follow you!

good luuck!