tisdag 14 september 2010

Svar till Anonym

Kom på att jag fick ett anonymt inlägg igår och glömde svara på det!

Anonym sa...

hejsan, fin blogg ! Jag har lite frågor som jag hoppas du kan svara på (:

1. Väljer man innan man åker till USA vilket collage man vill gå på och vilka kurser man vill läsa?

2. Vilken tid på året tycker du är bäst att åka? Jag menar med tanke på tiderna man kan söka till college. För jag tänkte åka i början av sommaren när jag har slutat trean.

3. Hur fick du ihop dina 200h barnpassning?

4. Har du träffat folk sen du kom till USA som du inte kände innan och börjat umgås med dom? (svenskar)

tack på förhand :D

1. Nej det gör man inte. Eller... jag vet att vissa kan få hemsidor och sånt från sina värdföräldrar så de kan kolla runt i för väg men du kan inte registrera dig förrän du är här då du måste komma personligen när du skriver in dig på colleget :)

2. Det är ju exakt den tiden jag kom. Åkte ju slutet av juli men jag tror juni är allra bäst för när jag kom var det ganska lagom till när lektionerna började, hade en månad på mig att fixa allt men många av kurserna var redan fulla när jag kom. Så slutet av juni, början av juli är nog det bästa och åk verkligen och skriv in dig på skolan och gör test (om du måste, alla behöver inte av någon anledning) så fort som möjligt så har du det avklarat! Och ett tips om du känner att det blir för mycket med att jobba som au pair och samtidigt plugga till prov och göra läxor och allt audit the class! Det gör jag. Då är du där bara för timmarna och behöver inte göra läxor och prov om du inte vill. Du klarar kursen ändå :)

3. Jag hade vänner till familjen som hade barn och jag passa dom som ofta jag kunde. Jag skulle vara på ett dagis men det var något om försäkring så fick inte. Ska jag vara ärlig ljög min referencer och lade till lite extra timmar men passade barnen långt över 200 timmar efter jag fått familjen så.. no worries :) Fick till och med kanske 50+ timmar med barn under två år efter ansökan var inskickad och familjen vald ;D

4. Killarna jag alltid är med hade jag ingen aning om att de fanns innan jag kom hit, haha. Kalle träffade jag genom en annan svensk au pair som jag hade pratat med och Christian visste jag skulle komma men hade inte precis snackat med honom. Han träffade Kalle vilket gjorde att jag träffade honom och eftersom vi bor så nära hänger vi i princip varje dag nu :) Men det allra lättaste är att försöka hitta folk genom facebook. För de kan känna ännu fler också vidare. De allra flesta som jag har kontakt med hittade jag där innan jag åkte :)

Inga kommentarer: